וזאת ליהודה 4 – מחשבות בלב איש: לימוד תורה ופסיקת הלכה בעידן המקוון

HE EN

וזאת ליהודה 4 – מחשבות בלב איש: לימוד תורה ופסיקת הלכה בעידן המקוון

י' חשון התשע"ח |30.10.2017 | אורחים

פתח דבר

"בראשית הייתה המחשבה..."

תחילה היו המחשבות, והן יצרו את הספרים, שהולידו את האנציקלופדיות, ואלה הולידו את המחשב, שהוליד את המרשתת...

"ואדם אין לעבוד ..." (בראשית ב')

לפני שנות דור היה הידע צבור באדם. על האדם הוטל לקרוא, ללמוד, לנתח ולזכור. צֶבֶר הידיעות והזיכרונות, היכולת לארגן אותם בצורה יעילה והשימוש הלוגי והאסוציאטיבי בהם היו הבסיס לחכמה, לבינה ולדעת.

המחשב הביא עלינו מקבץ של צירופים שהאדם לא היה יכול להגיע אליהם בכוחות עצמו, אוצרות של ידע שבני האדם לא חלמו על השגתם, ומעל לכול - קיצורי דרך המאפשרים להעניק לאדם את המתנה היקרה מכול, זמן. תשוקתו הטבעית של האדם לאריכות ימים מתבטאת לא רק בניסיון להארכת החיים, אלא גם ביכולתו לפַנות לו זמן ממלחמת הקיום אל החיים עצמם. רכבת הקיטור, המכונית, המטוס והמחשב נמצאים על רצף אחד, המקטין את העולם ומארגן אותו, ומעניק לו בכך את מתנת הזמן, את אריכות הימים.

היהדות היא דת לומדת. מאברהם אבינו, שהיה על פי חז"ל "זקן ויושב בישיבה" ועד ימינו, יהודים לומדים תורה בטוב וברע, בעושר ובעוני. עולמנו מושתת על לימוד תורה ומושפע במישרין ובעקיפין מהלימוד. אנו מחויבים להתמודד עם השינויים שעובר עולם הלימוד. המושגים הפשוטים כל כך של 'ללמוד' ו'לדעת' פושטים צורה ולובשים צורה לנגד עיננו; איננו יכולים להתעלם מהתמורות הללו.

אם פעם נדרשה ההתמדה כדי לדעת ש"ס על בוריו וכדי לשלוט ברמב"ם ובשולחן ערוך - זמינות הידע וארגונו בכלים הקיימים כיום מחייבים בחינה מחודשת של סדרי הלימוד.

האם אנחנו מאבדים משהו כאשר הידע מוגש לפנינו ערוך על השולחן? האם הדמיון האנושי שהניע את הלמדנות של פעם והעניק לנו את היכולת לדַמות, להבחין ולנתח נפגע כאשר הידע מגיע אל הלומד שלא על ידי יגיעה בלימוד?

הרהורים אלו מזכירים לנו את הסיפור הנפלא "הנסיך הקטן".

בפרק העשרים ושלושה פוגש הנסיך את מוכר הגלולות המרוות את הצמא ומייתרות את הצורך בשתייה. הוא מסביר לנסיך שיש צורך גדול בגלולות הללו, מפני שבעזרתן ניתן לחסוך כחמישים ושלש דקות בשבוע. "ומה עושים בחמישים ושלש הדקות האלה?" "מה שרוצים..." "אני אילו היו לי חמישים ושלש דקות פנויות, הייתי הולך לי בנחת לשתות מן המעיין..."

שמא ואולי כדאי לנו לעיתים לעזוב לרגע את המחשב, להתנתק מהרשת וללכת לשתות בנחת מן המעיין.

העורכים – הרב שמואל ריינר וד"ר קלמן נוימן

תוכן העניינים


תגיות:
וזאת ליהודה אינטרנט