לימודי התנ"ך בישיבת עין צורים

HE EN

לישיבת עין צורים הגעתי במסגרת גרעין נח"ל תורני (גרעין טל לראש צורים). כמדומני שאני, כנער מאור יהודה המלא באמונה תמימה ואולי אף נאיבית, עמדתי נסער בפני העולם שנתגלה לי בישיבת עין צורים. התסיסה בבית המדרש הייתה רבה, וחבורות חבורות ישבו ועסקו בתורה יומם וליל. נפגשנו עם תורה פתוחה, אנושית, חמה ומלאת חידוש. מספר שנים חבשתי את ספסלי בית המדרש ועם הזמן נקשרה נפשי בלימוד התנ"ך ובהמשך אף עברתי ללמוד מקרא באוניברסיטת בר אילן. בדברים הבאים אני מבקש לשתף אתכם בייחודה של הישיבה בתחום לימוד התנ"ך.

א. הישיבה התייחדה בחשיבות הרבה שהעניקה לשיעורי התורה. שלוש פעמים בשבוע למדנו את אחד מספרי החומש. על המלאכה ניצחו שמעון הקשר, הרב צבי ולדמן (צ'יקו) והרב אביה הכהן, אשר עברו עימנו בכל שנה על אחד מספרי התורה. בשנה אחת למדנו את סיפורי השעבוד והגאולה שבספר שמות, בשנה אחרת את דיני הקרבנות שבספר ויקרא ועוד ועוד. למיטב ידיעתי אין עוד ישיבה בכל עולם הישיבות שהציבה לעצמה יעד של לימוד מעמיק ואינטנסיבי שכזה. כך סיימנו ספרים רבים תוך שאנו מעיינים בהם לעומקם. בנוסף למדנו את ספרות הנבואה והחוכמה עם מורים מצויינים כחגי משגב והרב עמית קולא. לעתים היה בא לבקרנו הרב חנן פורת שלימד קודם באופן סדיר בישיבה, ובמשך שנתיים למדנו עם הרב ברויאר, בעל שיטת הבחינות. שיאו של השבוע היה שיעור פרשת השבוע בו השתתפו רוב מורי הישיבה וביניהם הרב מיץ' חפץ ז"ל וראש הישיבה הרב דוד ביגמן - אשר בהזדמנויות שונות זקף לשיעור זה את ראשית עיסוקו במקרא. תוכנית הדגל הייתה לימודי הבקיאות בניצוחו של הרב אביה. בכל יום למדנו בחברותות שני פרקי תנ"ך, ופעם בשבוע התכנסנו לשיעורו אשר הרחיב והעמיק את הבנתנו במרחבי התנ"ך. זו הייתה הפעם הראשונה בחיי בה סיימתי את התנ"ך כולו! עד היום אני זוכר זאת כחויה משמעותית, וכמורה לתנ"ך אני מקיים תוכנית כזו גם בישיבת מעלה גלבוע.

ב. עוד התייחדה הישיבה בלימוד פתוח המשלב מתורתם של ראשונים ומפירות המחקר המודרני. כאן בלט בייחודו הרב אביה הכהן אשר ביקש בכל מאודו ללמד את תלמידי הישיבה את המתודה המחקרית מתוך גישה אמונית וחמה, הרואה בכתבי הקודש את גילוי דבר ה' בעולם. פעמים רבות אמר אביה שאת המתודה החושפת את הקולות השונים הקיימים בתורה ניתן ללמד בחמש דקות, אך להקמת הבנין הרוחני בעקבות גילוי זה - נדרש לימוד ארוך ומעמיק. בדידי הווא עובדא - אני עברתי משבר בשנתי הראשונה בישיבה. אביה לימד את ספר דברים והביא את גישתו של חותנו, הרב ברויאר בעל שיטת הבחינות, לפיה יש סתירות בתורה והן חושפות פנים שונות בדבר ה'. הייתי אז צעיר לימים ולא יכולתי לעכל את העובדה שתורתנו כוללת סתירות. זכורני שניגשתי לראש הישיבה, הרב ביגמן, והתרעמתי על דברי הכפירה שנאמרו בשיעור. את דבריי חתמתי בטענה: "ואת זה אומר עוד רב, עם זקן?!". המשבר היה עמוק, ואכן עזבתי את הישיבה לטובת ישיבת אור עציון השכנה. אולם שבוע אחד שם הספיק לי על מנת שאבין עד כמה לבי כמהַ ללימוד פתוח ואכן שבתי לעין צורים.

החדשנות התיאולוגית של הרב ביגמן והרב אביה בהצגת מודל חדש לשאלת הסתירות בתורה צמח בעין צורים, והביא לכתיבת מאמר משותף בפרשת סוטה. את גישתם - היא גישת התמורות, אני מלמד כיום בישיבה במעלה גלבוע ובמדרשת עין הנצי"ב.

גם לשמעון הקשר היה מקום חשוב בלימודי התורה בישיבה. העיון בפרשנים לעומקם והשילוב הייחודי בין ספרות הפרשנים הקלאסיים וחז"ל עם פשטי המקראות יצרו תורה מרתקת ויצירתית. היכולת לחבר מדרש חז"ל שנאמר בהקשר אחד לפשוטו של מקרא בפרשיה אחרת - הוביל לראיה חדשה של הדברים. בלשונו המחוספסת ובלבו הרגיש והחם, פתח שמעון בפנינו את עולמם העשיר של פרשני המקרא. שמעון לימד בלהט רב וניכר היה שהדברים נוגעים ללבו. יותר מכל היה שמעון הקשר סתם 'שמעון'. נגיש, חביב, שנון, מחוספס ומאיר פנים.

ג. העיון בפשוטו של מקרא ובחינת דברי התנ"ך עצמם היו עיקרון מרכזי בלימוד התנ"ך בישיבה. אני, שבאתי מישיבה תיכונית בה הבגרות כללה עיון ספוראדי בפסוקים וניתוח גישות הפרשנים עליהם, הייתי מופתע עד מאוד מכך שלאחר פסוק א' בא פסוק ב'... לא עוד עיון בפסוק ובפרשניו בלבד, תוך דילוג מפסוק אחד לחברו המרוחק ממנו, אלא עיון רחב בסיפור כולו. פתאום קמו לתחיה דמויות המקרא, והניתוח שהוצע ביקש להסביר את המסר המרכזי העולה מן הסיפור.

ד. הקריאה לחידוש וליצירה בתורה היו מרכיב חשוב בלימוד. בניצוחו של הרב אביה עסקו התלמידים בכתיבת מאמרים בתחום זה. אחת למספר שנים אף התמקדו מורי הישיבה ותלמידיה בכתיבת מאמרים סביב אחד מספרי המקרא, וכתב העת בישיבה "משלב" הוקדש בכל פעם לספר אחר.

חובה עמוקה יש לי לישיבת עין צורים, לחבריי לספסל הלימודים ובמיוחד למורים והרבנים מהם למדתי את כל מקצועות התורה. יותר מכל אני מבקש להודות למורי התנ"ך שבה. אין ספק שלימודיי בישיבה הם שהביאו אותי לבחור בהוראת התנ"ך כמקצוע לחיים, ובעקבות זאת זכיתי מזה מספר שנים ללמד תנ"ך בישיבת מעלה גלבוע ובמדרשת עין הנצי"ב של הקיבוץ הדתי.


תגיות:
ישיבת עין צורים לימוד תורה לימוד תנ"ך